سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشجو، سربلندی دنیا ورستگاری آخرت دارد. [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدها:----117218---
بازدید امروز: ----0-----
بازدید دیروز: ----3-----
تعلیم و تربیت

 

نویسنده: حمیده سعیدی پویا
چهارشنبه 86/3/30 ساعت 12:58 صبح

قسمت اول شامل چهارده داستان
نزول عذاب بخاطر ترک مسجد
بارندگی در مدینه کم شده ، کمبود مواد غذائی مدینه را در بر گرفته بود ، اگر چه مواد غذائی هر از چند گاهی از نقاط دیگر به مدینه می رسید ولی این مقدار به قدری نبود که کفاف نیاز مردم مدینه را بکند ، هر وقت کاروانی از گندم وجو و دیگر مواد غذائی به مدینه می رسید جمعیت چنان بسوی کاروان حمله ور می شدند که گوئی قصد چپاولش را دارند نه خرید
اگر چه پیامبر سیاستهائی را برای گذشتن از این دوره بهران  اتخاذ کرده بود وپیکهای زیادی برای دوستان تجاری سابقش که با آنان تجارت می کرد فرستاده بود که کمبود مواد غذائی شهر مدینه را با ارسال کاروانهای مواد غذائی جبران کنند ولی هنوز مردم از کمبود این مواد درسختی به سر می بردند
آن روز ، روز جمعه بود و مسلمانان در مسجدالنبی گرداگرد پیامبر جمع بودند وپیامبر نیز در حال ایراد خطبه های نماز جمعه بود ، در میان گرما گرم سخنان پیامبر مردی حراسان وارد مسجد شد چنانکه گوئی می خواهد خبری مهم همچون حمله دشمن را بدهد ، همه متوجه او شدند حتى پیامبر خودش نیز لحظه ای دست از ادامه خطبه برداشت ، مرد نفس زنان گفت : ای مردم مدینه کاروانی هم اکنون وارد مدینه شد که محموله آن تماماً گندم ، جو ، و آرد است من آمده ام به شما بگویم اگر نجنبید چیزی به شما واهل خانه شما نمی رسد
اگر چه تقریبا بیشتر اهل مدینه در مسجد بودند وچنانچه همگی بعد از نماز نیز می رفتند چیزی را از دست نمی دادند
جمعیت با چنان ولوله ای از مسجد خارج شد که برای برخی تداعی لحظه برخورد دو سپاه مسلمین و مشرکین در جنگ احد را می نمود
لحظاتی نگذشت که مسجد از جمعیت تهی شد و جز اندکی از صحابه نزدیک وبرخی از بنی هاشم هیچکس در مسجد نماند ، پیامبر همچنان ایستاده بود با همان سلاحی که در هنگام ایراد خطبه های نمازدر دستانش بود ، آثار حزن بر چهره پیامبر ظاهر گشت و علی ابن ابی طالب (ع) که پیامبر را آنقدر ناراحت می دید گفت یا رسول الله آیا می خواهید برای باز گرداندنشان بروم ، ولی پیامبر با لبخندی کمرنگ که نهایت تا ثر را میشد از آن خواند با اشاره دست او را از این کار نهی کرد
لحظاتی به سنگینی ودر سکوت پیامبر و تاثر دیگران سپری گشت ، عرق بر پیشانی پیامبرنشست یاران اندیشیدند که پیامبر در حال دریافت وحی الهی است چون هر بار در حین دریافت وحی تقریبا همین حالت بر پیامبر حادث می گشت
پس از لـَختی سکوت پیامبر با همان حالت تأثر گفت : به خدای جهانیان که جان محمد (ص) در دستان اوست سوگند می خورم چنانچه شما اندک نیز از مسجد می رفتید و مسجد را خالی می کردید هم اکنون آتش قهر پروردگار شعله ور می گشت وعذاب الهی بصورت باران سنگ برسر همگان فرود می آمد ، و این شهر وساکنانش را در بر می گرفت
امام رضا(ع) و دستور خواندن نماز اول وقت
ابراهیم ابن موسى می گوید :امام رضا (ع) به عنوان استقبال از بعضی دوستان به همراه عده ای از یاران از منزل خارج شده بود ، در این حال وقت نماز فرا رسید ، قصری در آن حوالی بود، امام (ع) با یاران به سوی آن رفتند و درکنار سنگ بزرگی ایستاد ، سپس امام به من فرمودند: اذان بگو، عرض کردم : منتظر رسیدن و ملحق شدن بعضی از یاران هستم که بیایند حضرت فرمودند: خدا تو را بیامورزد، نماز را از اول وقت بدون عذر به تأخیر نینداز، بر شما واجب است خواندن نماز آن هم در اول وقت ، راوی گفت :پس اذان گفتم و نماز خواندیم  دوست عزیز، نمازی که امام رضا(ع) بپا داشت ، نماز جماعت بود که هر چه جمعیت بیشتر باشد ثواب آن بیشتر است ، ولی توجه نمودید که امام (ع) اجازه نفرمودند نماز اول وقت، به خاطره رسیدن و ملحق شدن بقیه یاران به تأخیر بیفتند، بلکه تأکید کرد که نماز اول وقت خوانده شود و تأخیر را صلاح ندانست، اینکه امام رضا (ع) فرمود: ای موسى ، بر تو واجب است که نمازت را در اول وقت بپا داری خطاب به فرد فرد ماست واختصاص به آن شخص ندارد
نمازچیست
روزی حضرت علی(ع)در مسجد کوفه جوانی را مشغول نماز خواندن دید،جوان با حضور قلب و توجه زیاد نسبت به آداب نماز،نماز میخواند ، حضرت به اوفرمود:ای جوان، تفسیر نماز چیست؟ جوان عرض کرد: آیا نمازرا جز عبودیت ، تفسیری است؟! که بدون آن ، ناقص و نا پسندید است، تأویل حقیقت ، عبارت است از قربت،خلوص،حضور قلب و توجه ، معرفت خدا و محبت اهل بیت (ع) ، که بدون آن هیچ عملی صحیح نخواهد بود ، اگر چه در همه دهر صائم وروزه دار باشد و در بین صفا و مروه به عبات قیام کند،آری ، روح نماز همانا قرب و خلوص ،توجه و حضور قلب ، و معرفت و محبت اهل بیت علیهم صلوه المصلین است
امام سجاد (ع) و نماز اعرابی
عربی وارد مسجد پیامبر(ص) شد، با عجله دو رکعت نماز خواند ، در هیچ رکعتی آداب مربوط به آن را رعایت نکرد و در قرائت و تلفظ حروف و کلمات هیچ گونه دقتی به عمل نیاورد ، به عبارت دیگر نماز را با طمأنینه و سکون ، و وقار و خضوع و خشوع به جا نیاورد ، آنگاه برای دریافت مزد نمازی که خوانده بود دستانش را به سوی آسمان دراز کرد و گفت : خدایا  اعلی علیین ، بهشت را روزی من کن و قصری زرین و چهار حوریه به من عطا فرما، از قضا امام سجاد (ع) در آنجا حضور داشت و نماز خواندن شتابزده و درخواست اعرابی را از خداوند شنید ، پس خطاب به او فرمود:ای برادر عرب ، کابین و ازدواج را طلب می کنی  یعنی نمازی که تو با این وصف خواندی ، شایستگی درخواست بهترین نعمتها و عالی ترین مکان ها را از درگاه باریتعالى دارد
عاقبت مستخفین نماز یعنی کسانی که نماز را کوچک می شمارند
ابوبصیر یار با وفای حضرت امام صادق(ع) میگوید: در زمان شهادت امام صادق(ع) در مدینه منوره حضور نداشتم ، پس از بازگشت از سفر ، به عنوان تسلیت گویی به محضر (ام حمیده) همسر آن حضرت رفتم ، ام حمیده وقتی مرا دید ، به شدت گریست و فرمود: ای ابا محمد ، کاش در هنگام رحلت آن حضرت حاضر بودی و می دیدی که آن حضرت یکی از دو چشمان مبارکش را بست و سپس فرمود: خویشان و اقوام و هر کس که به من لطف و محبتی دارد بیاید ، وقتی همه به حضور آن جناب رسیدند و در دور بسترش گرد آمدند  فرمودند:هرگز شفاعت ما به کسی که نمازش را سبک و کوچک بشمارد نمیرسد  بزرگترین آرزوی ما در آخرت ، شفاعت پیامبر و آل گرامیی اش _ علیهم صلوة المصلین _است
نماز قیس بن سعد بن عباده
جناب قیس ، از صحابۀ بزرگ و از اشرف به حساب می آمد . وی از رؤسا ، سیاستمداران جنگ آوران
سخاوتمندان ، سخنرانان ، زاهدان و دانشمندان شمرده می شد و از پایه  های اصلی دین و استوانۀ مذهب بود ، بعلاوه ، قیس رئیس طایفۀ (( خزرج )) و از خاندان های این طایفه بود  خاندان او ، هم در دوران جاهلیت  و هم در زمان اسلام دارای مجد و عظمت بودند ، قیس در مرتبۀ خوف از خداوند و شدت بندگی و اطاعت نسبت به ذات پروردگار به جایی رسیده بود که روزی به هنگام نماز ، در سجده گاهش ماری نمایان شد ، ولی او بی آنکه به این خطر توجهی داشته باشد یا ترسی به خود راه دهد ، برای سجده خم شد و طوری فرود آمد که در پهلوی مار به سجده رفت ، در این هنگام ، مار به دور گردن قیس پیچید ، ولی او از ناز خود کوتاهی نکرد و چیزی از آن نکاست ، تا آنکه از نماز فارغ شد و مار را با دست خود از گردن جدا ساخت و به طرفی افکند
نماز از ترس تازیانه
در کتاب لئالی الاخبار آمده است
عربی بیابان گرد وارد مسجد کوفه شد و با حالتی پرعجله و شتابان شروع به خواندن نماز خود نمود ، در این حال وجود نازنین مولى الموحدین امیر المومنین شاهد وناظر نماز خواندن آن مرد بود ، مرد عرب آنچنان با عجله نماز می خواند که رعایت هیچکدام از حالات واجب ومستحب نماز همچون  قرائت صحیح  ، خضوع  قیام متصل به رکوع وقیام پس از رکوع را ننمود ، علی (ع) که تا این زمان شاهد نماز خواندن مرد بود کمکم از طرز اقامه نماز مرد برآشفت ، وقتی مرد عرب نماز خود را تمام کرد و دوان دوان همانطور که آمده بود قصد ترک مسجد را نمود ، علی (ع) او را صدا زد ، مرد عرب که امیر المومنین را برآشفته می دید با ترس بسوی وی بازگشت ، امام با اخم به وی گفت ای مرد این چه نمازی بود که تو برای خدا خواندی آیا شرم نمی کنی که دیدار معبود خود را اینگونه سرسری و بی توجه میگزرانی ، بعد در حالی که تازیانه خود را در دستانش می فشرد به وی گفت باز گرد و نمازت را صحیح بخوان آنگونه که بتوان به حقیقت نام نماز را بر آن نهاد ، مرد که حسابی ترسیده بود دوباره نماز خود را از سرگرفت و در حالی که اکثر اهل مسجد او را زیر نظر داشتند نماز خود را با خضوع و رعایت کلیه موارد واجب و مستحب اعاده نمود ، امیر المومنین که خود نیز او را زیر نظر داشت از نماز خواندن مرد خشنود شد وبعد از نماز به وی گفت : ای برادر آیا این نمازی که خواندی بهتر نبود ؟ مرد عرب باهمان حالت مظلومانه که به ترس بیشتر شبیه بود گفت : چرا یا امیرالمومنین اینگونه بهتر بود ولی بخدا سوگند نمازی که در ابتدا خواندنم از ترس پروردگار وبه جهت اطاعت و فرمانبرداری او بود ولی نمازی که بعد از آن خواندم بخاطر تو و از ترس تازیانه تو بود ،مردم همگی خندیدند وچهره علی ابن ابی طالب نیز به خنده ای زیبا آراسته شد
تیری در پا
در جریان یکی از جنگهای اسلام تیری بسوی علی ابن ابی طالب (ع) رها شد و علی (ع) که سخت درگیر پیکار بود متوجه آن نشد ؛ تیر با شدت تمام به ران مبارک حضرت امیر(ع) برخورد کرد و از سوی دیگر ران وی سر در آورد
فریاد جان خراش یا الله یا الله حضرت آنچنان در میدان پیچید که همگان را متوجه خود ساخت ؛ چند نفر از یاران بسوی او دویدند و او را با همان وضعیت به پشت میدان نبرد منتقل کردند ؛ خون بشدت از ران مبارک علی ابن ابی طالب (ع)  فوران می کرد
پزشک سپاه سعی کرد تیر را از ران وصی رسول خدا(ص) خارج سازد ولی هرتکانی که به تیر می داد یا الله ...یا رسول الله وی جانها را به درد می آورد ؛ پزشک چون نتوانست به هیچ ترفندی تیر را از ران مبارک مولى الموحدین خارج سازد زخم را در همان وضعیت پانسمان نمود و بالای زخم را با تکه طنـابی بست تا از خونریزی جلوگیری کند
بعد از جنگ پیامبر بهمراه جمعی از یاران به چادر پزشک رفتند و جملگی دور علی (ع) حلقه زدند اگرچه هریک از آنان زخمهای کوچک و بزرگی برداشته بودند وپزشک در حال پانسمان آنان بود ولی همه گوئی زخمهای خود را فراموش کرده بودند و تنها به علی (ع) می اندیشیدند در این حال پیامبر (ص) در حالی که به آرامی وبی صدا به گونه ای که کسی متوجه نشود اشک می ریخت از چادر پزشکی خارج شد وبسوی چادر خود رفت ؛ وقتی محمد (ص) به اطراف نظری انداخت بسیاری از یاران را گریان دید در این حال پزشک که بهبود علی (ع) وپایان گرفتن ناله های اورا تنها در بیرون آوردن تیر از پای او می دید ؛ با شکستن انتهای تیر سعی کرد تیر را از قسمت جلوی زخم بیرون بکشد ولی شدت درد بقدری زیاد بود که دوباره فریادهای دلخراش علی (ع) بلند شد؛ در این حال همگی اهل چادر و برخی از یاران در بیرون چادر باصدای بلند می گریستند
به زودی خبر مجروحیت علی (ع) و عاجز شدن پزشک از در آوردن تیر به مدینه و به فاطمه (س) رسید؛ و او نیز بر خیل اشک ریزان افزوده گشت
فاطمه (س) در یک لحظه گوئی فکری به ذهن پاکش خطور کرده باشد پیکی را بسوی سپاه فرستاد تا نکته ای را به پدر یادآوری کند وقتی پیام فاطمه (س) به رسول اعظم (ص) رسید به یکباره لبخندی برلبان پیامبر (ص) نقش بست به گونه ای که همگی از این تغییر حالت پیامبر (ص) متعجب شدند ،وقت نماز پیامبر جامه های خونین علی (ع) را از تنش خارج کرد و کمک کرد تا او برای نماز وضو بگیرد  آنروز علی (ع) بخاطر زخمهای عمیق وتیری که به پا داشت نماز را در حالت نشسته شروع کرد وقتی علی(ع) تکبیرةالاحرام نماز را گفت گوئی از زمین وتمام اهل آن منقطع شد ؛ پیامبر اشاره ای به پزشک کرد و او که هنوز از اینکه در این حال برای خارج کردن تیر از پای علی ع اقدام کند تردید داشت ؛ بسوی وی رفت و تیر را در پای علی(ع) لمس نمود ولی اینبار برخلاف گذشته دیگر از علی(ع) صدائی جز صوت مناجات در نماز خارج نشد؛ پزشک تیر را از پای وی خارج کرد بدون اینکه کوچکترین حرکت و ناله ای از او شنیده شود خونریزی دوباره آغاز شد و پزشک دوباره  جریان خونریزی را بست تا خونریزی را قطع کند پس از نماز علی(ع) متوجه جامه خود که دو باره خونریزی کرده بود و پایش شد ولی تیر را در پای خود ندید ؛ سئوال کرد که تیر را چه زمانی از پای من خارج کردید ؛ وپیامبر داستان خارج کردن تیر در حال نماز را برای وی نقل کرد ، داستان دهان به دهان بین مسلمین و اهل مدینه پیچید ؛ و هرکس ماجرای تیر را می شنید میگفت: به راستی نماز حقیقی به این میگویند   
پاداش نماز اول وقت
حضرت عبد العظیم حسنی از امام یازدهم حضرت حسن عسگری (ع) روایت کرده است که حضرت فرمود : موسى ابن عمران با خداوند سخن گفت و عرض کرد : بار خدایا ، پاداش کسی که نمازش را در اول وقت می خواند چیست ؟ خداوند فرمود : آرزو هایش را بر آورده می کنم و بهشتم را به او مباه می گردانم ، آری ، چون نماز گذار محبوب ترین کارهای خود را نادیده می گیرد و فریضۀ الهی را بر همۀ منافع خود مقدّم می دارد خداوند نیز محبوب ترین و بهترین جاگاه را که بهشت است ، برای او مباح و حلال می گرداند و او را به بهترین نعمت های بهشت خویش متنعّم می سازد
  با چهل روز نماز به مقام ملکوتی برسید
در کنار مرقد ثامن الائمه مسجدی وجود دارد که به همت گوهر شاد خانم همسر شاهرخ میرزا ساخته شده است در طول مدت ساخته شدن مسجد ، گوهر شاد خانم هر از چند گاهی به کارها سرکشی میکرد و دستور های لازم را به معماران و استاد کاران می داد ، در  یکی از این روز ها باد مختصری وزیدن گرفت چنان که گوشه ی چادر گوهر شاد به کنار رفت و چشم یکی از کارگر ها به صورت ایشان افتاد و سخت دلباخته ی او شد ، اما چون راه به جایی نمی برد از شدت حرمان به بستر افتاد و پرستاری او را مادر درد مندش به عهده گرفت ، پسر راز خود را با او در میان نهاده  ، سرانجام  چون پزشکان از معالجه او نا امید شدند ، مادر ساده  دل دست به دامان گوهر شاد شد  و گفت که اگر راه چاره ای نیابی پسرم از دست خواهد رفت
گوهر شاد سخت ناراحت شد و در اندیشه فرو رفت ، آنگاه سر بر داشت و گفت : ای مادر به خانه برو و به پسرت سلام برسان و بگو من حاضرم با او ازدواج کنم اما دو شرط دارد : یکی اینکه من از شاهرخ میرزا جدا شوم و شرط دوم آنکه او باید چهل شبانه روز باید در محراب زیر گنبد مسجد نماز بخواند و ثوابش را به عنوان مهریه به من قرار دهد ، مادر به خانه رفت و جریان را برای پسرش تعریف کرد ، پسرجوان با شنیدن این خبر از بستر رنج برخاست و با خود گفت چهل روز که چیزی نیست ، اگر چهل سال هم بود قبول می کردم ، در هر صورت جوان به محراب رفت وشروع به خواندن نمازنمود ، کم کم که ایام چهله نشینی جوان سپری می گشت جوانک در حال نماز نورهای زیبائی را میدید که او را سخت شیفته ی خود می ساخت  کار به جائی رسید که در همان چهل سحرگاه چنان عشق معبود واقعی در قلب او رسوخ نمود که دیگر به گوهر شاد فکرهم  نمی کرد ، در پایان چهل روز بانوگوهر شاد نماینده ی خود را فرستاد تا ببیند آیا جوان در قول خود راسخ بوده است یا نه ، نماینده ی بانو سحرگاهان به محراب آمد و جوان را دید که سخت مشغول عبادت است ، مدت زیادی صبر کرد تا جوان عاشق عبادتش به پایان رسید ، در این حال نزد جوان رفت و به او گفت من نماینده ی بانو هستم و آمده ام تا از شرطی که بسته بودی مطمئن شوم آیا هنوزهم بر خواست خود پابرجائی ، در این حال جوان که گذشت این ایام چهل گانه او را سخت متحول نموده بود گفت : از بانوی خود تشکر نما و به او بگو من در این ایام معشوق گم گشته و واقعی خود  را یافتم از او بخواهید مرا ببخشد وعفو نماید
توصیه های علی ابن ابی طالب (ع)به شاگرد جوانش کمیل ابن زیاد
حضرت علی (ع) به کمیل بن زیاد نخعی درباره ی خصوصیات و کیفیت اقامه ی نماز می فرماید ای کمیل ، قدرت و منزلت در عبادت در اطاعت خدا به این نیست که نماز بگزاری و روزه بداری و صدقه بدهی ، بلکه شأن و منزلت در این است که نماز را با قلب پاک بگزاری و سلیم النّفس باشی و عملی خدا پسندانه را با خشوعی انجام دهی که سر و پای وجودت را فراگیرد بنگر بر آن چیزی که در آن بر آن به نماز ایستاده ای که اگر غصبی و حرام باشد ، نماز قبول نیست و فایده ای ندارد ، آری ، نماز گزار نمیتواند اموال مردم را خائنانه تصرّف  کند و مالک آن شود ، حتی اگر در نماز از کمترین چیزی استفاده کند که صاحب آن راضی نباشد ، نمازش باطل است و باید اعاده شود ، بنابر این ، نماز آدمی را از تجاوز به مال و ناموس مردم و حقوق آنها بر حذر می دارد و آدمی را به یک زندگی صحیح و مرضی خداوند بزرگ موفق و پایدار می گرداند
سفارش امام زمان (ع) درباره ی نماز صبح و مغرب
مرحوم کلینی و شیخ طوسی و طبرسی از ((زهری)) نقل کردهاند که گفت : مدّت های مدید در طلب حضرت مهدی (ع) بودم و در راه اموال فراوانی (در راه خدا) خرج کردم اما به هدف نرسیدم تا اینکه به خدمت محمد بن عثمان رسیدم و مدتی در خدمت او بودم تا روزی از او به التماس می خواستم که مرا به خدمت امام زمان (ع) ببرد ، محمد بن عثمان پاسخ منفی داد
ولی  در مقابل تضرع بسیار من ، سرانجام لطف کرد و فرمود: فردا اول وقت بیا ، فردای آن روز اول وقت به خدمت محمدبن عثمان رفتم ، دیدم جوانی خوش سیما و خوشبو همراه اوست و به من اشاره کرد که این است آن کس که در طلبش هستی ، به خدمت امام زمان (ع) رفتم و آنچه سؤال داشتم ، مطرح کردم ، ایشان جواب مرا فرمود تا به خانه ای رسیدیم و داخل خانه شد و دیگر آن حضرت را ندیدم ، در این ملاقات ، ایطشان دو بار به من فرمود : از رحمت خدا به دور است کسی که نماز صبح را چندان به تاُخیر بیندازد تا ستاره ها دیده نشود و نماز مغرب را بقدری به تاُ خیر بیندازد تا ستاره ها نمایان شوند
لباس زیبا در نماز
گویند هنگامی که امام حسن مجتبی (ع) برای نماز آماده می شود ، بهترین لباس های خود را بپوشید ، از آن حضرت پرسیدند :((چرا بهترین لباس خود را می پوشید ؟)) امام (ع) در پاسخ فرمود : همانا خداوند زیباست و زیبایی ها را دوست دارد ، پس من نیز لباس زیبا برای راز نیاز با پروردگار می پوشم و هم او فرمود :((به هنگام رفتن در مسجد خود را به زینت در برگیرد.)) بر همین اصل ، طبق روایات مستحب است که انسان ، برای نماز نیکو ترین جامه ی خود را بپوشد ، خود را معطّر کند و با رعایت نظافت و در کمال طهارت به نماز و راز و نیاز با خدای بزرگ بپردازد
اهمیت نماز
شیخ بهایی حکایت کرده است : (( عابدی سی سال نماز خود را در صف اول نماز جماعت خواند ، سپس همه ینمازها را دوباره خواند ، وقتی علت این کار را از او پرسیدند ، گفت  روزی به مسجد آمدم تا نماز بخوانم ، در صف اول که همیشه می ایستادم جا نبود بنا بر این در صف آخر ایستادم و نماز خواندم ، وقتی نمازم تمام شد دیدم مردم از دیدن من در صف آخر تعجب کردند و به من نگاه می کردند ، من هم از خودم متعجب شدم و خجالت کشیدم و با خود گفتم که از این خجالت معلوم شد که نماز هایی که در صف اول می خواندم خالی از ریا نبوده است پس به همین خاطر همه ی نماز هایم را دوباره می خوانم ، در اجادیث نیز گفته شده است کسی که دو رکعت نماز بدون ریا و با حضور قلب به جا آورد خدایتعالی جمیع نماز های او را قبول می فرماید و او را داخل بهشت می کند


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: حمیده سعیدی پویا
چهارشنبه 86/3/9 ساعت 4:47 صبح

پیامبر باید محور اخلاق و تربیت جامعه اسلامی باشد
رئیس مرکز جهانی علوم اسلامی دیروز پنجشنبه 23 آذر ماه در همایش مرسل اعظم با تأکید بر اینکه شخصیت و سیره حضرت محمد(ص) باید محور اخلاق و تربیت جامعه اسلامی باشد، گفت: وجود پیامبر سرشار از عشق و علاقه به مردم بود و خداوند، رحمت را از عرش الهی بر قلب پیامبر اسلام نازل کرد.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، حجت ‌الاسلام علیرضا اعرافی رئیس مرکز جهانی علوم اسلامی دیروز پنجشنبه 23 آذر ماه در همایش مرسل اعظم که در تالار قدس مدرسه عالی امام خمینی قم برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه مبلغان و مشعل داران دین باید برای هدایت بشر،‌ مظهر رحمت خدا باشند، اظهار داشت: همه اسماء الهی در وجود مبارک پیامبر اعظم‌(ص) تجلی یافته است. از این رو حضرت محمد‌(ص) باید محور اخلاق و تربیت جامعه اسلامی باشد.

وی افزود: طلاب حوزه‌های علمیه اعم از طلاب ایرانی و طلاب خارجی باید با شیوه های مختلف، اخلاق، تربیت، شخصیت و سیره پیامبر اعظم را در جامعه تبیین کنند.

حجت الاسلام اعرافی در ادامه رحمت عامه پیامبر را رمز پیشرفت ایشان بیان کرد و گفت:‌ وجود پیامبر سرشار از عشق و علاقه به مردم بود و خداوند، رحمت را از متن عرش الهی بر قلب پیامبر اسلام نازل کرد.

رئیس مرکز جهانی علوم اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از علمای شبه قاره هند در برگزاری همایش مرسل اعظم، گفت:‌ طلاب و علمای بزرگ شبه قاره هند جزو افتخارات اسلام هستند که باید مسئولیت جامعه شیعی و هندی را بر عهده گیرند.

وی به طلاب شبه قاره هند توصیه کرد خط مشی اسلام را در سرزمین خود ترسیم کنند.

همایش "مرسل عظم" از سوی انجمن فرهنگی تنظیم عسگری(ویژه طلاب هند)، در راستای نامگذاری امسال منسوب به پیامبر اعظم(ص) برگزار شد .


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: حمیده سعیدی پویا
چهارشنبه 86/3/9 ساعت 4:47 صبح

احکام اخلاقی و ارائه راههای تحقق کمال انسان
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: اخلاق اسلامى اخلاقى دینى است و تمام ویژگى‏ها و امتیازات یک نظام اخلاقى دینى را دارا است، احکام اخلاقى در حقیقت بیانگر راههاى تحقق کمال انسان هستند که باید با آگاهی دقیق از آنها در راستای طی طریق سعادت گام برداشت .

به گزارش خبرگزاری مهر، اخلاق اسلامى اخلاقى دینى است که همه ویژگیها و امتیازات یک نظام اخلاقى دینى را شامل می شود، از آنجا که هر نظام اخلاقى دینى، متکى بر وحى است  این ویژگى موجب می شود که راهنمایى‏هاى اخلاقى آن مصون از خطا باشد.

احکام اخلاقى در حقیقت بیانگر راههاى تحقق کمال انسان هستند، به این معنا که هر دستور یا رهنمود اخلاقى در واقع بیان مى‏ کند که اگر فلان فعل را انجام دهیم به کمال وجودى خود نزدیکتر خواهیم شد.

اخلاق دینى ضامن اجرایى قوى درونى و همیشگى دارد، انسان مؤمن با اعتقاد به وجود خداوند و باور به معاد تعهد بیشترى برای  اجراى احکام اخلاقى دارد.

اخلاق دینى از طریق جهان بینى دینى در جان انسان مؤمن تحکیم مى‏شود، در جهان بینى دینى همه عالم هدفدار آفریده شده و به سوى غایتى حکیمانه در حرکت است و انسان مؤمن با انجام وظایف اخلاقى خویش، خود را با نظام هستى هماهنگ مى‏ کند و به سوى سرانجامى ارزشمند و مطمئن سوق می یابد.

در این میان اخلاق اسلامی به طور اخص، تمام عرصه‏ هاى حیات را در بر مى ‏گیرد. برخى از ادیان جهان نظام اخلاقى خود را به تنظیم بخشى از روابط انسان محدود کرده ‏اند این ویژگى تکلیف اخلاقى افراد را در عرصه ‏هاى دیگر روشن نمی کند . در حالى که اسلام به تمام ابعاد وجودى انسان توجه داشته  و همه روابط انسانی را تحت پوشش هدایت اخلاقى خود دارد.

یکى از ویژگیهاى اخلاق اسلامى، قابلیت تطبیق آن با شرایط زمانى و مکانى مختلف است . این ویژگى از برجسته ‏ترین جنبه ‏هاى اخلاق اسلامى است چرا که هر نظام اخلاقى در صورتى پاینده و برقرار مى ‏ماند که به نیازهاى اخلاقى انسان بهتر پاسخ دهد.

از آنجا که اخلاق اسلامى معطوف به نیازهاى اخلاقى انسان است، ثابت و پایدار بوده  و چون طى زمانى طولانى توسط معصومین با شرایط مختلف اجتماعى و تاریخى تطبیق شده است، وجه انعطاف‏ پذیر ظواهر و مظاهر آن نیز شناسایى شده بنابراین به خوبی پاسخگوى نیازهای انسان در همه زمانها و جوامع خواهد بود .

از ویژگیهاى اخلاق اسلامى این است که مسیر رشد اخلاقى را بر همه انسانها به طور مساوى هموار می کند، این ویژگى ناشى از انسان‏ شناسى اسلامى و تربیت اسلامى است . در تربیت اسلامى شرایط سنى، محیطى و معرفتى افراد در نظر است و پاداش و کیفر هر فرد به تناسب شرایط او تعیین می شود، تناسب پاداش و کیفر با شرایط هر فرد موجب مى‏شود، انسان هرگز از حرکت به سوى کمال باز نایستد .

انسان مسلمان و با ایمان هرگز شرایط سنى خود را بهانه ‏اى براى سستى در مسیر کمال قرار دهد و البته هیچ فرد مسلمانى نباید فقدان امکانات و ابزار مادى را بهانه کرده، تکالیف اخلاقى و شرعى خود را ترک کند. در نظام فقهى و اخلاقى اسلام ، هر فرد در هر شرایطى تکلیف خاصی بر عهده دارد و اصول  مبانی اسلامی این امکان را در اختیار همگان قرار داده تا  به سوى کمال حرکت کنند .

در مورد منابع اخلاق اسلامی باید گفت که این منابع غنى و گسترده هستند، برجسته ترین این منابع قرآن کریم است، قرآن سرچشمه زاینده معارف اخلاقى است که شرایط و چگونگى تطبیق معارف کلى اخلاقى اسلام بر موقعیتهاى مختلف زندگى فردى و اجتماعى را آموزش مى‏ دهد.

اخلاق اسلامی اخلاق الهی، اخلاق اجتماعی و اخلاق فردی را شامل می شود . اخلاق الهی  مواردی چون رابطه انسان با خدا، معرفت خدا، ایمان و عبادت را شامل می شود، اخلاق اجتماعی نیز مواردی مانند زهد و تواضع بوده و اخلاق فردی نیز خودشناسی و حقیقت جویی را شامل می شود .

آنچه در اخلاق اسلامی بیش از هر چیز اهمیت دارد خیر و سعادت اخروى است که نصیب انسان می شود . رسیدن به این درجه از کمال تنها با انجام اعمالى محقق می شود که با نفس متعالى انسان هماهنگی دارد .


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: حمیده سعیدی پویا
چهارشنبه 86/3/9 ساعت 4:47 صبح

برخورداری از اخلاق اجتماعی بستری برای دوام جامعه است
اخلاق اجتماعی مجموعه ای از فضایل اخلاقی است که قوام و دوام هر اجتماع را در پی داشته و کم توجهی به آنها برای فرد و جامعه مضر خواهد بود .

حجت الاسلام حمید رضا شریعتمداری عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و مطالعات ادیان و مذاهب در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه زندگی انسان به طور طبیعی اجتماعی است، بر ضرورت توجه به مناسبات این شیوه زندگی تأکید کرد و گفت: برای اینکه روابط و مناسبات اجتماعی به خوبی پیش رود و انسان راه سعادت و کمال را بپیماید توجه به اصول اخلاقی در مراودات و معاشرتها، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است .

حجت الاسلام شریعتمداری در مورد آثار مثبت برخورداری افراد جامعه از اخلاق اجتماعی، گفت: شک نیست که قانون و الزام برای برقراری نظم در جامعه مؤثر واقع می شوند اما برای ایجاد رابطه های صحیح و منطقی میان افراد جامعه و مناسبات سالم، مفید و سازند، قانون کاربردی نبوده و باید از سلاحی دیگر استفاده کرد .

وی اخلاق اجتماعی را در این زمینه بسیار مؤثر و ارزشمند اعلام کرد که برخورداری از آن نیاز به قانون نداشته و به واسطه تربیت مناسب و وجود الگوهای صحیح امکان پذیر خواهد بود .

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و مطالعات ادیان مذاهب با تأکید بر اینکه پایبندی به اخلاق انگیزه ای درونی است که به واسطه آن مناسبات اجتماعی از نظم، سلامت و ارزشمندی خاصی برخوردار خواهند شد، افزود: برای ارائه الگوی مناسب به منظور تأثیرگذار لازم در اقشار مختلف مردم و ارتقاء اخلاق اجتماعی، کسانی که در موقعیتهای خاصی قرار داشته و می توانند الگو و مرجعی برای مردم باشند باید به گونه ای رفتار کنند که الگویی شایسته و ارزشمند بوده، تأثیرگذاری مناسبی در اذهان عمومی داشته باشند .

وی توجیه جامعه و تبیین مسئله اخلاق اجتماعی را راهکار دیگری برای ارتقاء آن در سطح جامعه عنوان کرد و یادآور شد: باید این مسئله که پایبندی به اخلاق اجتماعی چه فوائد و دستاوردهایی در پی دارد، برای همگان روشن شود، در چنین شرایطی تخلق به اخلاق اجتماعی به خودی خود تقویت شده، گرایش و توجه به آن افزایش خواهد یافت .

حجت الاسلام شریعتمداری با تأکید بر اینکه ضرورت برخورداری از اخلاق اجتماعی تمام افراد جامعه را شامل شده و مختص به فرد و یا گروه خاصی نیست، افزود: ارزشهای اخلاقی جهانشمول، فراگیر و مفید برای همه هستند و می بایست این امر برای اقشار مختلف مردم به خوبی تبیین شود .

وی فعالیت رسانه های گروهی را در این زمینه بسیار تعیین کننده عنوان کرد و گفت: اگر جامعه لذت بهره گیری از اخلاق اجتماعی را به درستی درک کند، به سمت آن نیز خواهد رفت .

منبع : خبرگزاری مهر

    نظرات دیگران ( )
نویسنده: حمیده سعیدی پویا
چهارشنبه 86/3/9 ساعت 4:47 صبح

اخلاق اجتماعی زندگی انسان را سامان می بخشد
اخلاق اجتماعی به زندگی فردی و اجتماعی انسان معنا می بخشد، این اخلاق زندگی اجتماعی را سامان بخشیده و روابط را تنظیم می کند، کسانی که اخلاقیات اجتماعی را مورد توجه قرار می دهند بیش از دیگران حقوق اجتماعی و مصالح جامعه را رعایت کرده، افرادی مسئولیت پذیر، با وجدان و منظم هستند .

جواد آرین منش نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اخلاق هنری است که هستی و روح انسان را می سازد و در این میان اخلاق اجتماعی مجموعه رفتارها و کردارها و همچنین بایدها ونبایدهایی است که سازنده روح اجتماعی بوده، ساخت جامعه، اجتماع و انسان را موجب می شود .

وی با اشاره به اینکه انسان موجودی اجتماعی است، یادآور شد: خصیصه و فطرت انسان وی را به زندگی اجتماعی و اجتماعی زیستن دعوت می کند، بی تردید زندگی اجتماعی به روابط خاصی میان انسانها نیاز داشته و تعاملات اجتماعی جزء ضرورتهای جامعه بشری است .

آرین منش در ادامه افزود: اگر بخواهیم روابط انسانی را به خوبی تنظیم کنیم، احتیاج به ضوابط و روابط و همچنین اخلاقیات خاصی است .

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اعلام اینکه در شریعت اسلام سه بخش متفاوت برای زندگی سالم و شایسته اجتماعی ذکر شده است، گفت: یک بخش از این موارد موضوعاتی هستند که در عقاید جای گرفته و اعتقادات را شکل می دهد، بخشی دیگر قوانین اجتماعی هستند که زائیده زندگی اجتماعی برای بهتر زیستن بوده و دسته سوم نیز اخلاقیات است که ابعاد فردی و اجتماعی را شامل می شود .

وی تأکید کرد: در زندگی فردی و اجتماعی نیاز به اخلاق به عنوان روح جامعه اسلامی به شدت احساس می شود، اخلاق مجموعه ای از بایدها و نبایدهایی است که می تواند جنبه فردی و اجتماعی داشته و به زندگی انتظام بخشد .


منبع: خبرگزاری مهر

    نظرات دیگران ( )
نویسنده: حمیده سعیدی پویا
چهارشنبه 86/3/9 ساعت 4:47 صبح

پیامبر باید محور اخلاق و تربیت جامعه اسلامی باشد
رئیس مرکز جهانی علوم اسلامی دیروز پنجشنبه 23 آذر ماه در همایش مرسل اعظم با تأکید بر اینکه شخصیت و سیره حضرت محمد(ص) باید محور اخلاق و تربیت جامعه اسلامی باشد، گفت: وجود پیامبر سرشار از عشق و علاقه به مردم بود و خداوند، رحمت را از عرش الهی بر قلب پیامبر اسلام نازل کرد.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، حجت ‌الاسلام علیرضا اعرافی رئیس مرکز جهانی علوم اسلامی دیروز پنجشنبه 23 آذر ماه در همایش مرسل اعظم که در تالار قدس مدرسه عالی امام خمینی قم برگزار شد، طی سخنانی با بیان اینکه مبلغان و مشعل داران دین باید برای هدایت بشر،‌ مظهر رحمت خدا باشند، اظهار داشت: همه اسماء الهی در وجود مبارک پیامبر اعظم‌(ص) تجلی یافته است. از این رو حضرت محمد‌(ص) باید محور اخلاق و تربیت جامعه اسلامی باشد.

وی افزود: طلاب حوزه‌های علمیه اعم از طلاب ایرانی و طلاب خارجی باید با شیوه های مختلف، اخلاق، تربیت، شخصیت و سیره پیامبر اعظم را در جامعه تبیین کنند.

حجت الاسلام اعرافی در ادامه رحمت عامه پیامبر را رمز پیشرفت ایشان بیان کرد و گفت:‌ وجود پیامبر سرشار از عشق و علاقه به مردم بود و خداوند، رحمت را از متن عرش الهی بر قلب پیامبر اسلام نازل کرد.

رئیس مرکز جهانی علوم اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تشکر از علمای شبه قاره هند در برگزاری همایش مرسل اعظم، گفت:‌ طلاب و علمای بزرگ شبه قاره هند جزو افتخارات اسلام هستند که باید مسئولیت جامعه شیعی و هندی را بر عهده گیرند.

وی به طلاب شبه قاره هند توصیه کرد خط مشی اسلام را در سرزمین خود ترسیم کنند.

همایش "مرسل عظم" از سوی انجمن فرهنگی تنظیم عسگری(ویژه طلاب هند)، در راستای نامگذاری امسال منسوب به پیامبر اعظم(ص) برگزار شد .


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: حمیده سعیدی پویا
چهارشنبه 86/3/9 ساعت 4:47 صبح

احکام اخلاقی و ارائه راههای تحقق کمال انسان
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: اخلاق اسلامى اخلاقى دینى است و تمام ویژگى‏ها و امتیازات یک نظام اخلاقى دینى را دارا است، احکام اخلاقى در حقیقت بیانگر راههاى تحقق کمال انسان هستند که باید با آگاهی دقیق از آنها در راستای طی طریق سعادت گام برداشت .

به گزارش خبرگزاری مهر، اخلاق اسلامى اخلاقى دینى است که همه ویژگیها و امتیازات یک نظام اخلاقى دینى را شامل می شود، از آنجا که هر نظام اخلاقى دینى، متکى بر وحى است  این ویژگى موجب می شود که راهنمایى‏هاى اخلاقى آن مصون از خطا باشد.

احکام اخلاقى در حقیقت بیانگر راههاى تحقق کمال انسان هستند، به این معنا که هر دستور یا رهنمود اخلاقى در واقع بیان مى‏ کند که اگر فلان فعل را انجام دهیم به کمال وجودى خود نزدیکتر خواهیم شد.

اخلاق دینى ضامن اجرایى قوى درونى و همیشگى دارد، انسان مؤمن با اعتقاد به وجود خداوند و باور به معاد تعهد بیشترى برای  اجراى احکام اخلاقى دارد.

اخلاق دینى از طریق جهان بینى دینى در جان انسان مؤمن تحکیم مى‏شود، در جهان بینى دینى همه عالم هدفدار آفریده شده و به سوى غایتى حکیمانه در حرکت است و انسان مؤمن با انجام وظایف اخلاقى خویش، خود را با نظام هستى هماهنگ مى‏ کند و به سوى سرانجامى ارزشمند و مطمئن سوق می یابد.

در این میان اخلاق اسلامی به طور اخص، تمام عرصه‏ هاى حیات را در بر مى ‏گیرد. برخى از ادیان جهان نظام اخلاقى خود را به تنظیم بخشى از روابط انسان محدود کرده ‏اند این ویژگى تکلیف اخلاقى افراد را در عرصه ‏هاى دیگر روشن نمی کند . در حالى که اسلام به تمام ابعاد وجودى انسان توجه داشته  و همه روابط انسانی را تحت پوشش هدایت اخلاقى خود دارد.

یکى از ویژگیهاى اخلاق اسلامى، قابلیت تطبیق آن با شرایط زمانى و مکانى مختلف است . این ویژگى از برجسته ‏ترین جنبه ‏هاى اخلاق اسلامى است چرا که هر نظام اخلاقى در صورتى پاینده و برقرار مى ‏ماند که به نیازهاى اخلاقى انسان بهتر پاسخ دهد.

از آنجا که اخلاق اسلامى معطوف به نیازهاى اخلاقى انسان است، ثابت و پایدار بوده  و چون طى زمانى طولانى توسط معصومین با شرایط مختلف اجتماعى و تاریخى تطبیق شده است، وجه انعطاف‏ پذیر ظواهر و مظاهر آن نیز شناسایى شده بنابراین به خوبی پاسخگوى نیازهای انسان در همه زمانها و جوامع خواهد بود .

از ویژگیهاى اخلاق اسلامى این است که مسیر رشد اخلاقى را بر همه انسانها به طور مساوى هموار می کند، این ویژگى ناشى از انسان‏ شناسى اسلامى و تربیت اسلامى است . در تربیت اسلامى شرایط سنى، محیطى و معرفتى افراد در نظر است و پاداش و کیفر هر فرد به تناسب شرایط او تعیین می شود، تناسب پاداش و کیفر با شرایط هر فرد موجب مى‏شود، انسان هرگز از حرکت به سوى کمال باز نایستد .

انسان مسلمان و با ایمان هرگز شرایط سنى خود را بهانه ‏اى براى سستى در مسیر کمال قرار دهد و البته هیچ فرد مسلمانى نباید فقدان امکانات و ابزار مادى را بهانه کرده، تکالیف اخلاقى و شرعى خود را ترک کند. در نظام فقهى و اخلاقى اسلام ، هر فرد در هر شرایطى تکلیف خاصی بر عهده دارد و اصول  مبانی اسلامی این امکان را در اختیار همگان قرار داده تا  به سوى کمال حرکت کنند .

در مورد منابع اخلاق اسلامی باید گفت که این منابع غنى و گسترده هستند، برجسته ترین این منابع قرآن کریم است، قرآن سرچشمه زاینده معارف اخلاقى است که شرایط و چگونگى تطبیق معارف کلى اخلاقى اسلام بر موقعیتهاى مختلف زندگى فردى و اجتماعى را آموزش مى‏ دهد.

اخلاق اسلامی اخلاق الهی، اخلاق اجتماعی و اخلاق فردی را شامل می شود . اخلاق الهی  مواردی چون رابطه انسان با خدا، معرفت خدا، ایمان و عبادت را شامل می شود، اخلاق اجتماعی نیز مواردی مانند زهد و تواضع بوده و اخلاق فردی نیز خودشناسی و حقیقت جویی را شامل می شود .

آنچه در اخلاق اسلامی بیش از هر چیز اهمیت دارد خیر و سعادت اخروى است که نصیب انسان می شود . رسیدن به این درجه از کمال تنها با انجام اعمالى محقق می شود که با نفس متعالى انسان هماهنگی دارد .


    نظرات دیگران ( )
نویسنده: حمیده سعیدی پویا
چهارشنبه 86/3/9 ساعت 4:47 صبح

برخورداری از اخلاق اجتماعی بستری برای دوام جامعه است
اخلاق اجتماعی مجموعه ای از فضایل اخلاقی است که قوام و دوام هر اجتماع را در پی داشته و کم توجهی به آنها برای فرد و جامعه مضر خواهد بود .

حجت الاسلام حمید رضا شریعتمداری عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و مطالعات ادیان و مذاهب در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه زندگی انسان به طور طبیعی اجتماعی است، بر ضرورت توجه به مناسبات این شیوه زندگی تأکید کرد و گفت: برای اینکه روابط و مناسبات اجتماعی به خوبی پیش رود و انسان راه سعادت و کمال را بپیماید توجه به اصول اخلاقی در مراودات و معاشرتها، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است .

حجت الاسلام شریعتمداری در مورد آثار مثبت برخورداری افراد جامعه از اخلاق اجتماعی، گفت: شک نیست که قانون و الزام برای برقراری نظم در جامعه مؤثر واقع می شوند اما برای ایجاد رابطه های صحیح و منطقی میان افراد جامعه و مناسبات سالم، مفید و سازند، قانون کاربردی نبوده و باید از سلاحی دیگر استفاده کرد .

وی اخلاق اجتماعی را در این زمینه بسیار مؤثر و ارزشمند اعلام کرد که برخورداری از آن نیاز به قانون نداشته و به واسطه تربیت مناسب و وجود الگوهای صحیح امکان پذیر خواهد بود .

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و مطالعات ادیان مذاهب با تأکید بر اینکه پایبندی به اخلاق انگیزه ای درونی است که به واسطه آن مناسبات اجتماعی از نظم، سلامت و ارزشمندی خاصی برخوردار خواهند شد، افزود: برای ارائه الگوی مناسب به منظور تأثیرگذار لازم در اقشار مختلف مردم و ارتقاء اخلاق اجتماعی، کسانی که در موقعیتهای خاصی قرار داشته و می توانند الگو و مرجعی برای مردم باشند باید به گونه ای رفتار کنند که الگویی شایسته و ارزشمند بوده، تأثیرگذاری مناسبی در اذهان عمومی داشته باشند .

وی توجیه جامعه و تبیین مسئله اخلاق اجتماعی را راهکار دیگری برای ارتقاء آن در سطح جامعه عنوان کرد و یادآور شد: باید این مسئله که پایبندی به اخلاق اجتماعی چه فوائد و دستاوردهایی در پی دارد، برای همگان روشن شود، در چنین شرایطی تخلق به اخلاق اجتماعی به خودی خود تقویت شده، گرایش و توجه به آن افزایش خواهد یافت .

حجت الاسلام شریعتمداری با تأکید بر اینکه ضرورت برخورداری از اخلاق اجتماعی تمام افراد جامعه را شامل شده و مختص به فرد و یا گروه خاصی نیست، افزود: ارزشهای اخلاقی جهانشمول، فراگیر و مفید برای همه هستند و می بایست این امر برای اقشار مختلف مردم به خوبی تبیین شود .

وی فعالیت رسانه های گروهی را در این زمینه بسیار تعیین کننده عنوان کرد و گفت: اگر جامعه لذت بهره گیری از اخلاق اجتماعی را به درستی درک کند، به سمت آن نیز خواهد رفت .

منبع : خبرگزاری مهر

    نظرات دیگران ( )
نویسنده: حمیده سعیدی پویا
چهارشنبه 86/3/9 ساعت 4:47 صبح

اخلاق اجتماعی زندگی انسان را سامان می بخشد
اخلاق اجتماعی به زندگی فردی و اجتماعی انسان معنا می بخشد، این اخلاق زندگی اجتماعی را سامان بخشیده و روابط را تنظیم می کند، کسانی که اخلاقیات اجتماعی را مورد توجه قرار می دهند بیش از دیگران حقوق اجتماعی و مصالح جامعه را رعایت کرده، افرادی مسئولیت پذیر، با وجدان و منظم هستند .

جواد آرین منش نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اخلاق هنری است که هستی و روح انسان را می سازد و در این میان اخلاق اجتماعی مجموعه رفتارها و کردارها و همچنین بایدها ونبایدهایی است که سازنده روح اجتماعی بوده، ساخت جامعه، اجتماع و انسان را موجب می شود .

وی با اشاره به اینکه انسان موجودی اجتماعی است، یادآور شد: خصیصه و فطرت انسان وی را به زندگی اجتماعی و اجتماعی زیستن دعوت می کند، بی تردید زندگی اجتماعی به روابط خاصی میان انسانها نیاز داشته و تعاملات اجتماعی جزء ضرورتهای جامعه بشری است .

آرین منش در ادامه افزود: اگر بخواهیم روابط انسانی را به خوبی تنظیم کنیم، احتیاج به ضوابط و روابط و همچنین اخلاقیات خاصی است .

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با اعلام اینکه در شریعت اسلام سه بخش متفاوت برای زندگی سالم و شایسته اجتماعی ذکر شده است، گفت: یک بخش از این موارد موضوعاتی هستند که در عقاید جای گرفته و اعتقادات را شکل می دهد، بخشی دیگر قوانین اجتماعی هستند که زائیده زندگی اجتماعی برای بهتر زیستن بوده و دسته سوم نیز اخلاقیات است که ابعاد فردی و اجتماعی را شامل می شود .

وی تأکید کرد: در زندگی فردی و اجتماعی نیاز به اخلاق به عنوان روح جامعه اسلامی به شدت احساس می شود، اخلاق مجموعه ای از بایدها و نبایدهایی است که می تواند جنبه فردی و اجتماعی داشته و به زندگی انتظام بخشد .


منبع: خبرگزاری مهر

    نظرات دیگران ( )
نویسنده: حمیده سعیدی پویا
چهارشنبه 86/3/9 ساعت 4:18 صبح

تاملی در مفهوم تعلیم و تربیت

تعلیم و تربیت یکی از اساسیترین فعالیتهایی است که در آن در جریان یک فرایند یک نسل می‌کوشد تا قدرت آگاهی نسل بعد را در همة زمینه‌ها پرورش داده و آنها را برای برخورد با مسائل گوناگون آماده سازد. تعلیم و تربیت به مثابة جریانی است که باید در کنار آموزش دانش، قدرت تفکر را در فرد رشد دهد و تسلط او را بر محیط زندگی افزون کند. در آموزش و پرورش هم از علم صحبت می‌شود و هم از تفکر. هم پرورش عقلانیت مورد توجه است و هم از جنبه اجتماعی بودن انسان سخن بمیان می‌آید.

اهمیت تعلیم و تربیت تا بدانجا است که در جای جای قرآن مجید سخن از آن آمده است و متعالی‌ترین تربیت که همان تربیت الهی است بارها مورد تأکید قرار گرفته است.

در طول تاریخ تغییر و تحولات بسیای در نحوة تعلیم و تربیت در جوامع متمدن صورت گرفته و تحت شرایط مختلف روشهای متفاوتی اتخّاذ شده است. با سیر تکاملی تمدنها و تغییرات آرام فرهنگها بسته به شرایط خاص جامعه روشهای تعلیم و تربیت نیز تغییر یافته است.

در قدیم مفهوم تعلیم و تربیت انتقال مهارتها و معلومات بود و روش عمده در تدریس آنها سخنرانی یا مطالعة کتابهای درسی به شمار می‌رفت و بعلت پیشرفت علوم مراکز دانشگاهی تمرکز خود را بر انتقال معلومات و اطلاعات معطوف کرده بودند. روش آموزش انتقال یکطرفة استاد به شاگرد بود و کاوشگری در این سیستم جایی نداشت اما امروزه تحولات چشمگیری در روشهای تعلیم و تربیت در جهان مشاهده می‌شود. جهت این تحولات بسوی پژوهشگری و تحقیق خود کودک به پیش می‌رود. در روشهای نوین از انتقال صرف خودداری شده و پیشنهاد می‌شود ساعتهای بیشتری را در دروس مختلف به کاوشگری اختصاص بدهند. این کار علاقة دانش‌آموز را به فراگیری مطالب افزون می‌کند و به پرورش مهارتهای فکری او نیز کمک خواهد کرد. باید گفت پرورش تفکر خلاق و نقاد در کودکان اساس تعلیم وتربیت جدید است.

در طی فرایند پژوهش دانش از تحقیقات خود کودک بدست می‌آید و خلاقیتهای او ظاهر می‌گردد. به تعبیر دکتر علی شریعتمداری «تعلیم و تربیت خود، تحقیق است». در این فرایند نقش معلم هدایت جریان تحقیق است و مستقیماً در پژوهش دخالت نخواهد کرد.

محور کار در آموزش و پرورش جدید تفکر است و تفکر محور یادگیری قلمداد می‌شود. در آموزش و پرورش نوین به مسائل ظاهراً کم اهمیتی توجه می‌شود که می‌تواند در نهایت اثرات بزرگ و مهمی در یادگیری و ازدیاد علاقه کودکان داشته باشد. بطور مثال در مدرسة اریبیا در انگلستان بچه‌ها کفش‌های خود را در بدو ورود به مدرسه در می‌آورند تا مانند خانه احساس راحتی کنند و یا در بعضی مدارس دانش‌آموزان بدون کیف بمدرسه می‌روند و رنج هر روزة حمل کیفهای سنگین را متحمل نمی‌شوند. در برخی از مدارس هم کلیة دروس بصورت داستانی به کودکان عرضه می‌شود تا با برانگیختن علاقه دانش‌آموز به جریان ارائه درس کمک شود و مطالب بهتر در ذهن کودک جای بگیرد. علاوه بر اینها تشویش و اضطراب دانش‌آموز به حداقل می‌رسد و میزان همدلی میان معلم و شاگرد به درجة بالایی افزایش می‌یابد. این موارد و موارد دیگر با پرورش قوة تفکر و ایجاد انگیزه و علاقه، یادگیری فعالانه را در دانش‌آموزان افزایش می‌دهد و حس جمعی گروه را نیز بالا می‌برد.باید توجه داشت که تعلیم و تربیت فعلی کودک اساس کار آیندة او را تشکیل خواهد داد. کودکان در جریان رشد روحی و جسمی خود دچار تغییرات تدریجی در رفتار، افکار، عادات، تمایلات و احساسات خود می‌شوند و این تغییرات می‌تواند مسائل و مشکلات خاصی را برای آنها فراهم سازد که گاه از حل آنها ناتوان است و عدم توجه به این نیازها و تغییرات می تواند سعادت آتی او را به مخاطره بیندازد. مربی باید با توجه به سن کودک، نیازهای او را تشخیص دهد با توجه به محیط اجتماعی و خصوصیات فرهنگی جامعه و جنبه‌های تربیتی به پرورش او بپردازد.

انسان ماهّیتاً با دیگر موجودات متفاوت است. جنبه‌های معنوی انسان بسیار متمایز و والاست انسان بذات خود نه گناهکار است و نه نیکوکار بلکه مستعد کسب فضایل و رذایل است و این دیدگاه انسان را ملزم می‌کند که به تکامل معنوی بیندیشد و در آن قدم بگذارد.

«گرامیترین شما نزد خدا باتقوی‌ترین شماست.» ملاک احترام به انسانها جنس، نژاد، ملیت و دیگر چیزها نمی‌باشد بلکه ملاک تقوی و فضیلت‌های اخلاقی انسانهاست.

اسلام به مردم احترام می‌گذارد و نظر آنها را در امور مهم می‌داند. در قرآن بارها به شور و مشورت اشاره شده است و به پیامبر دستور داده شده که در امور با مردم مشورت کن.


    نظرات دیگران ( )
   1   2      >

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • پیوندهای روزانه

  • فهرست موضوعی یادداشت ها

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •