سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، زندگی و درمان است [امام علی علیه السلام]
کل بازدیدها:----117386---
بازدید امروز: ----5-----
بازدید دیروز: ----4-----
تعلیم و تربیت

 

نویسنده: حمیده سعیدی پویا
چهارشنبه 86/3/9 ساعت 4:47 صبح

احکام اخلاقی و ارائه راههای تحقق کمال انسان
خبرگزاری مهر- گروه دین و اندیشه: اخلاق اسلامى اخلاقى دینى است و تمام ویژگى‏ها و امتیازات یک نظام اخلاقى دینى را دارا است، احکام اخلاقى در حقیقت بیانگر راههاى تحقق کمال انسان هستند که باید با آگاهی دقیق از آنها در راستای طی طریق سعادت گام برداشت .

به گزارش خبرگزاری مهر، اخلاق اسلامى اخلاقى دینى است که همه ویژگیها و امتیازات یک نظام اخلاقى دینى را شامل می شود، از آنجا که هر نظام اخلاقى دینى، متکى بر وحى است  این ویژگى موجب می شود که راهنمایى‏هاى اخلاقى آن مصون از خطا باشد.

احکام اخلاقى در حقیقت بیانگر راههاى تحقق کمال انسان هستند، به این معنا که هر دستور یا رهنمود اخلاقى در واقع بیان مى‏ کند که اگر فلان فعل را انجام دهیم به کمال وجودى خود نزدیکتر خواهیم شد.

اخلاق دینى ضامن اجرایى قوى درونى و همیشگى دارد، انسان مؤمن با اعتقاد به وجود خداوند و باور به معاد تعهد بیشترى برای  اجراى احکام اخلاقى دارد.

اخلاق دینى از طریق جهان بینى دینى در جان انسان مؤمن تحکیم مى‏شود، در جهان بینى دینى همه عالم هدفدار آفریده شده و به سوى غایتى حکیمانه در حرکت است و انسان مؤمن با انجام وظایف اخلاقى خویش، خود را با نظام هستى هماهنگ مى‏ کند و به سوى سرانجامى ارزشمند و مطمئن سوق می یابد.

در این میان اخلاق اسلامی به طور اخص، تمام عرصه‏ هاى حیات را در بر مى ‏گیرد. برخى از ادیان جهان نظام اخلاقى خود را به تنظیم بخشى از روابط انسان محدود کرده ‏اند این ویژگى تکلیف اخلاقى افراد را در عرصه ‏هاى دیگر روشن نمی کند . در حالى که اسلام به تمام ابعاد وجودى انسان توجه داشته  و همه روابط انسانی را تحت پوشش هدایت اخلاقى خود دارد.

یکى از ویژگیهاى اخلاق اسلامى، قابلیت تطبیق آن با شرایط زمانى و مکانى مختلف است . این ویژگى از برجسته ‏ترین جنبه ‏هاى اخلاق اسلامى است چرا که هر نظام اخلاقى در صورتى پاینده و برقرار مى ‏ماند که به نیازهاى اخلاقى انسان بهتر پاسخ دهد.

از آنجا که اخلاق اسلامى معطوف به نیازهاى اخلاقى انسان است، ثابت و پایدار بوده  و چون طى زمانى طولانى توسط معصومین با شرایط مختلف اجتماعى و تاریخى تطبیق شده است، وجه انعطاف‏ پذیر ظواهر و مظاهر آن نیز شناسایى شده بنابراین به خوبی پاسخگوى نیازهای انسان در همه زمانها و جوامع خواهد بود .

از ویژگیهاى اخلاق اسلامى این است که مسیر رشد اخلاقى را بر همه انسانها به طور مساوى هموار می کند، این ویژگى ناشى از انسان‏ شناسى اسلامى و تربیت اسلامى است . در تربیت اسلامى شرایط سنى، محیطى و معرفتى افراد در نظر است و پاداش و کیفر هر فرد به تناسب شرایط او تعیین می شود، تناسب پاداش و کیفر با شرایط هر فرد موجب مى‏شود، انسان هرگز از حرکت به سوى کمال باز نایستد .

انسان مسلمان و با ایمان هرگز شرایط سنى خود را بهانه ‏اى براى سستى در مسیر کمال قرار دهد و البته هیچ فرد مسلمانى نباید فقدان امکانات و ابزار مادى را بهانه کرده، تکالیف اخلاقى و شرعى خود را ترک کند. در نظام فقهى و اخلاقى اسلام ، هر فرد در هر شرایطى تکلیف خاصی بر عهده دارد و اصول  مبانی اسلامی این امکان را در اختیار همگان قرار داده تا  به سوى کمال حرکت کنند .

در مورد منابع اخلاق اسلامی باید گفت که این منابع غنى و گسترده هستند، برجسته ترین این منابع قرآن کریم است، قرآن سرچشمه زاینده معارف اخلاقى است که شرایط و چگونگى تطبیق معارف کلى اخلاقى اسلام بر موقعیتهاى مختلف زندگى فردى و اجتماعى را آموزش مى‏ دهد.

اخلاق اسلامی اخلاق الهی، اخلاق اجتماعی و اخلاق فردی را شامل می شود . اخلاق الهی  مواردی چون رابطه انسان با خدا، معرفت خدا، ایمان و عبادت را شامل می شود، اخلاق اجتماعی نیز مواردی مانند زهد و تواضع بوده و اخلاق فردی نیز خودشناسی و حقیقت جویی را شامل می شود .

آنچه در اخلاق اسلامی بیش از هر چیز اهمیت دارد خیر و سعادت اخروى است که نصیب انسان می شود . رسیدن به این درجه از کمال تنها با انجام اعمالى محقق می شود که با نفس متعالى انسان هماهنگی دارد .


    نظرات دیگران ( )

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • پیوندهای روزانه

  • فهرست موضوعی یادداشت ها

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •