سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کار نیک را به جاى آرید و چیزى از آن را خرد مشمارید که خرد آن بزرگمقدار است و اندک آن بسیار ، و کسى از شما نگوید دیگرى در انجام کار نیک از من سزاوارتر است که به خدا سوگند ، بود که چنین شود ، چه نیک و بد را مردمانى است ، هر کدام را وانهادید اهل آن ، کار را به انجام خواهد رسانید . [نهج البلاغه]
کل بازدیدها:----117446---
بازدید امروز: ----2-----
بازدید دیروز: ----4-----
تعلیم و تربیت

 

نویسنده: حمیده سعیدی پویا
چهارشنبه 86/3/9 ساعت 4:18 صبح

آموزه های اخلاقی پیامبر(ص) بسیار جامع و کامل هستند/ بهره گیری از اخلاق پیامبر(ص) موجب آشنایی با صفات خداوند می شود
خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه: بی تردید اندیشه و تدبر در زندگی پیامبر اسلام(ص) در گرایش انسانها به دین اسلام مؤثر خواهد بود لذا کارشناسان و مسئولان در گفتگوهایی ضمن تأکید بر اینکه پیامبر اکرم(ص) از جامع ترین خصوصیات اخلاقی برخوردار هستند، بهره گیری از اخلاق آن حضرت را عاملی برای آشنایی با صفات ذات ربوبیت اعلام کردند
اخلاق و عدالت شاخص زندگی پیامبر (ص) است

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر ضرورت شناسایی خصوصیات اخلاقی و اجتماعی رسول اکرم، گفت: پیامبر اسلام از تمام جنبه های اخلاقی و رفتاری، الگویی کامل و شایسته برای انسان امروز هستند، یکی از شاخص ترین ویژگی های ایشان اعتدال در همه موارد زندگی فردی و اجتماعی است، لذا بحث و تفحص بسیاری را می طلبد که درک آن آثار بسیاری در پی خواهد داشت .

وی افزود: پیامبر اکرم(ص)، در همه حوزه های اعتقادی، اخلاقی و عملی پیامبر(ص)، شاخص را مشخص می کرد به گونه ای که زیاده روی و یا کوتاه آمدن از آن افراط و تفریط محسوب می شود، براین اساس نمی توان بدون یافتن اصول اعتدال آن را تفسیر و حتی تحصیل کرد، بنابراین تفسیر اعتدال موضعی است و می بایست موضع مشخصی را تعیین نمود لکن موضع حق به دور از افراط و تفریط است که معنا می یابد.

حجت الاسلام سید احمد خاتمی با اشاره به اینکه هر انسانی نیازمند به مقلد بودن از رفتار پیامبر(ص) است، اظهار داشت: نگاه ما به الگو بودن اخلاق و رفتار پیامبر(ص)، باید همواره در رأس هرم زندگی قرار گیرد در این راستا لازم است زندگی خویش را با اصولی که ایشان آنها را در زندگی و در اجتماع رعایت می کرد تطبیق داده و بیشتر در زمینه شناسایی زندگی پیامبر گرامی اسلام مطالعه کنیم.

پیامبر(ص) نمونه بارز عفو و گذشت در اسلام است

رئیس مرکز جهانی علوم اسلامی قم با بیان اینکه راه تکامل انسان پیروی از سیره پیامبر اسلام(ص) است، گفت: یکی از بارزترین شاخصه های اخلاقی پیامبر در زندگی فردی و اجتماعی عفو و گذشت است، این عوامل الگویی اساسی برای رسیدن به اخلاقی شایسته و در خور یک مسلمان واقعی هستند .

حجت الاسلام علیرضا اعرافی رئیس مرکز جهانی علوم اسلامی، اظهار داشت: عفو و گذشت یک اصل مهم در روابط میان انسانها است، بدون داشتن روحیه عفو و گذشت مشکلات متعددی در جامعه بوجود آمده و آنگاه سلامت جامعه قابل تأمین و تضمین نخواهد بود، با توجه به ویژگی هایی که از عفو پیامبر(ص) می توان دریافت کرد، گذشت در سه حوزه میان افراد و خانواده و همچنین بین گروه های جامعه خلاصه می شود.

حجت الاسلام اعرافی یادآور شد: منطقی قوی در بیان و کلام پیامبر وجود داشته است، یکی از ویژگی های اخلاقی پیامبر نیز همین امر بوده است در موارد و روایات بسیاری نیز در اسلام شاهد گذشت پیامبر بوده ایم، برای شناخت پیامبر گرامی اسلام(ص) و پی بردن به آثار وجودی ایشان کافی است منابع عظیمی که از اسلام برجای مانده است گذری داشته و آنها را سرلوحه امور فردی و اجتماعی خود قرار دهیم.

مطالعه در شخصیت رفتاری پیامبر(ص) بر مسلمانان واجب است

معاون دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با تأکید بر ضرورت شناخت جایگاه اخلاق پیامبر(ص)، اظهار داشت: در زندگی امروز رفتار پیامبر گرامی اسلام(ص)، بهترین نماد زندگی است در این رابطه باید مطالعه بسیاری در عمق زندگی آن حضرت داشته باشیم .

وی با اشاره به اهمیت جایگاه عدالت محور بودن پیامبر در دین اسلام، اظهار داشت: یکی از صفات بارز که در ایشان بیش از همه صفاتشان نمایان بود و در قرآن نیز به صراحت به آن اشاره شده است، اعتدال و میانه روی در رفتار اجتماعی و در برخورد با دیگران است، اعتدالی که همه انسان ها از آن صحبت می کنند بدون تردید از جایگاه بالایی در اسلام برخوردار است که آدمی به پیروی کردن از آن و الگو قرار دادن آن سفارش شده است.

وی با اشاره به اینکه پیامبر(ص) با هر موضوعی به شکل معقول برخورد می کرد، اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام با هر موضوع و با هر شخصی عادلانه رفتار می کرد و از افراط و تفریط که لازمه رفتار اعتدال گونه است خودداری می نمود، بعد از هجرت پیامبر به مدینه و گرایش بیشتر افراد به دین اسلام افراد میانه رو بودن پیامبر را مد نظر رفتار خویش قرار دادند و بر اساس آن رفتار می کردند .

آموزه های اخلاقی پیامبر(ص) بسیار جامع و کامل هستند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر ضرورت تعمق در رفتار پیامبر(ص)، اظهار داشت: آموزهای اخلاقی پیامبر گرامی اسلام(ص)، جامع و کامل بوده و به زمان خاصی محدود نمی شوند، از میان این ویژگیها فروتنی و تواضع حضرت در برخورد با دیگران بسیار چشمگیر است.

وی با اشاره به اهمیت فروتنی و تواضع در دین اسلام، اظهار داشت: در بررسی اجمالی تاریخ اسلام و به ویژه در بررسی شیوه زندگانی پیامبر اکرم(ص)، می بینیم که ایشان خود را بالاتر از کسی نمی دانست و همگان را با هم برابر می دانست، این طرز تفکر ایشان است که موجب شد او به تمام کسانی که حتی با او یار نبودند نیز مهربان باشد.

حجت الاسلام احمد احمدی با مهم دانستن الگو پذیری از رفتار پیامبر(ص) در زندگی، اظهار داشت: جدا از اینکه مطالعه و پژوهش در عمق زندگی آن حضرت می تواند در رفتار ما تأثیرگذار باشد، نباید تنها به خواندن اکتفا کنیم اگر یک لحظه به عمق مسئله و به عمق رفتار ایشان تأمل کنیم این رفتار در وجود ما ملکه می شود و این خصلت را باید همواره مد نظر خود در رابطه های شخصی و اجتماعی قرار دهیم که الگوپذیری از رفتار آن حضرت ما را بسوی سعادت در زندگی هدایت و رهنمون می کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: در زندگی امروز نمی توان همه چیز را در قانون مشخص کرد بلکه باید قدری در رفتار آن حضرت تأمل و تدبر به خرج داد و از رفتار آنان در زندگی و طرز برخورد با دیگران الگو گرفت و در واقع آنها درس عبرتی برای ما در زندگی باشند.

"تواضع" از ویژگیهای بارز پیامبر اسلام(ص) است

حجت الاسلام کاظم صدیقی با اشاره به جایگاه اخلاقی پیامبر گرامی(ص) نزد خداوند، گفت: اسلام دینی است که در آن همه افراد با یکدیگر برابر هستند، از این جهت پیامبر نشان دهنده این یکرنگی در دین اسلام است چرا که تواضع و فروتنی موجب شد تا ایشان بهترین بنده در روی زمین شوند.

حجت الاسلام صدیقی افزود: از فروتنی و تواضع پیامبر(ص) هر چه بگوییم کم گفته ایم، آنقدر ایشان متواضع بوده که زبان از بیان آن ناتوان است، به همین نکته اکتفا می کنیم که ایشان نیز مانند همه مردم لباس می پوشید و مانند دیگران در جمع حاضر می شد، به هیچ کس کوچکترین بی احترامی نمی کردند و رعایت ادب را همیشه در نظر داشتند، همواره احوال دیگران را جویا می شدند، از دیگران عیادت می کردند و باید گفت که ایشان در همه ابعاد زندگی بنده شایسته خداوند و الگوی کاملی برای مسلمانان هستند.

وی با اشاره به اینکه انسانها نباید خود را از دیگران برتر بدانند، اظهار داشت: وجود مبارک پیامبر(ص) در دین اسلام نمونه بارزی برای پیروی کردن از خصوصیات اخلاقی ایشان است در واقع ایشان بهترین اخلاق را داشته اند، در اسلام نیز به یکی بودن آفرینش انسان تأکید بی شماری شده است، بنابراین بالادست و پایین دست در جامعه معنای خود را از دست می دهد هنگامی که انسان پی به وجود خویش برد و در عمق معنویات و زندگی پیامبر جستجو کند دیگر بدنبال غرور و تکبر در زندگی نمی رود.

"عدالت" از ویژگیهای ارزشمند پیامبر اکرم(ص) است

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات ادیان و مذاهب قم با اشاره به اینکه اعتدال و میانه روی پیامبر(ص)، در رفتار ایشان به خوبی مشهود بوده است، اظهار داشت: عدالت و میانه روی پیامبر گرامی اسلام در راستای ترویج اخلاق نیکو در اسلام یکی از مهمترین ویژگی های شخصیت ایشان در روابط فردی و اجتماعی است .

سید علی موسوی نژاد مدیر گروه مذاهب اسلامی و عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات ادیان و مذاهب قم با اشاره به اینکه رفتارپیامبر(ص) نمونه بسیار خوبی برای الگوبرداری است، اظهار داشت: در قرآن کریم به بزرگی و عظمت شخصیت پیامبر تأکید فراوان شده است و خود ایشان نیز همواره مردم را به پرهیز از تند خویی توصیه می کردند، خداوند متعال نیز در سفارشی به پیامبر فرموده " ای پیامبر اگر تو خشن باشی همه از تو گریزان و روی گردان خواهند بودند"، در حالی که ایشان همیشه در رفتار و برخوردشان با دیگران میانه رو بودند و این تواضع ایشان محدود به سن خاصی نبود.

پژوهشگر مرکز ادیان و مذاهب قم با اشاره به اینکه سیره پیامبر(ص) منبع عظیمی از فیض و رحمت الهی است، اظهار داشت: رفتار متعادلانه پیامبر ابعاد وسیعی در زندگی را شامل می شود، ما به بهترین شکل می توانیم از طریق الگو پذیری رفتار ایشان از اخلاق آن حضرت بهره مند شویم.

پیامبر(ص) از جامع ترین خصوصیات اخلاقی برخوردار بود

معاون پژوهشی مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی قم با اشاره به اینکه خصوصیات اخلاقی رسول اکرم(ص) جامع ترین خصوصیات اخلاقی در دین اسلام هستند، گفت: یکی از شاخص ترین خصوصیات اخلاقی پیامبر که موجب شد ایشان بهترین بنده باشند تواضع در برابر دیگران است .

حجت الاسلام سید حسن عابدیان معاون پژوهشی مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی قم، اظهار داشت: از روشن ترین خصوصیات پیامبر به عنوان پیشوای مسلمانان و کامل ترین فرد در اسلام فروتنی ایشان است که در وجود مبارک آن حضرت جلوه گر است، در سیره عملی و در فرمایشات رسول گرامی اسلام مشاهده می کنیم حضرت در برخورد با دیگران جانب احتیاط را رعایت می کردند و همیشه مراقب بودند که ذره ای تکبر و خود بزرگ بینی در ایشان بروز نکند.

وی با اشاره به اینکه وجود پیامبر(ص) بهترین الگو و نمونه در زندگی هر انسان است، اظهار داشت: وجود مبارک رسول اکرم در اسلام موجب دلگرمی همه انسانها است از این رو خصوصیات اخلاقی ایشان بهترین منبع استفاده اخلاقی و اجتماعی برای هر شخصی است، اگر بتوانیم به این خصلت آن طور که مد نظر پیامبر است دست یابیم، می توانیم در همه حال از بهترین زندگی برخوردار باشیم .

حجت الاسلام عابدیان در ادامه یادآور شد: مشکلات جامعه و همچنین مشکلات زندگی شخصی ناشی از تکبراتی است که در زندگی داشته ایم، برای اینکه این مشکلات را از زندگی و از جامعه دور کنیم لازم است قدری تکبر و غرور را از خود دور و ساده زیستی و فروتنی را از محضر پیامبر گرامی اسلام بیاموزیم .

ریشه عفو و گذشت پیامبر(ص) در سعه صدر و دوستی با مردم است

مدیر رادیو معارف با اشاره به اینکه اسلام بخشش را به مسلمانان توصیه کرده، یادآور شد: عفو و گذشت رسول اکرم(ص) ریشه در شرح صدر و دوستی و محبت ایشان به مردم دارد.

مدیر رادیو معارف با تأکید بر ضرورت توجه و الگوبرداری از اخلاق نیکوی پیامبر، اظهار داشت: همان گونه که ایشان در رفتار خود بسیار با گذشت بودند، در زندگی امروز نیز عفو و گذشت مقابل دیگران عمل بسیار نیکویی است و بهترین یادگاری از سیره پیامبر گرامی اسلام برای ما است.

حجت الاسلام بیات با اشاره به اینکه پیامبر(ص) بر خشم خود فروکش می کرد، اظهار داشت: یکی از نمونه های عفو و گذشت پیامبر را باید در فتح مکه دید که مشرکان مکه را با وجود اذیت و آزارهای زیاد به مسلمانان عفو می کرد. البته باید توجه داشت که پیامبر هیچ گاه در مقابل ترویج دین اسلام کوتاهی نمی کردند و در مقابل دشمنان اسلام که مانعی برای ترویج اندیشه های دین اسلام مقابله و جهاد می کردند.

پیروی از عدالت پیامبر(ص) بر عهده تمام مسلمانان است

سردبیر فصلنامه شیعه شناسی با بیان اینکه برخورد پیامبر اسلام(ص) با افراد بسیار معتدل بود، گفت: پیروی از عدالت و میانه روی، این ویژگی برتر پیامبر گرامی اسلام به منظور ترویج دین اسلام وظیفه هر مسلمان خداجوی است.

حجت الاسلام دکتر سید رضا مؤدب سردبیر فصلنامه شیعه شناسی و عضو هیئت علمی دانشگاه قم، با تأکید بر اینکه یکی از ویژگی های مهم پیامبر(ص) اعتدال و میانه روی است، اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم پیامبر را در آیات بسیاری مورد وصف قرار داده و می فرماید، ای رسول ما در رفتار خود میانه رو باش.

سردبیر فصلنامه شیعه شناسی با اشاره به اینکه در زندگی امروز دو راه قابل بررسی است، یادآور شد: دو معیار در حیطه خصوصیات اخلاقی پیامبر(ص)، به ویژه اعتدال و میانه روی ایشان قابل بحث است، اول اینکه آشنایی بیشتر با زندگی پیامبر گرامی اسلام که چگونه عبادت و چگونه رفتار روزانه خود را تنظیم می کردند و دوم اینکه کمک از خرد ورزی و قدرت عقل و استفاده از نیروی فکری که خداوند در وجود ما نهاده است، اینکه ما همواره راه درست و منطقی را فراروی خود قرار دهیم و از آن بهره ببریم.

ساده زیستی یکی از ارکان زندگی پیامبر(ص) است

معاون تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه علمیه قم با بیان اینکه ساده زیستی یکی از ارکان زندگی پیامبر اسلام است، گفت: پیامبر(ص) ساده زندگی می کردند تا اقشار مختلف مردم فاصله ای را با ایشان احساس نکنند .

حجت الاسلام محمد حسن نبوی با اشاره به اینکه فخر فروشی یکی از کارهای باطل در دین اسلام است، اظهار داشت: در چنین فضایی بود که پیامبر گرامی اسلام (ص) رسالت خود را آغاز کرد و به حق به بهترین شکل وظیفه خود را انجام داد، حال ایشان می باید اداره امور مسلمانان و فرهنگ ریشه دار و عمیقی که اعراب برای خود ساخته بودند را در دست می گرفت و آن را کنترل می کرد، خلاصه کلام اینکه ایشان هیچ وقت ساده زیستی و هماهنگ بودن با زندگی مردم را از خود دور نمی ساختند.

معاون تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه علمیه قم با تأکید بر اینکه ساده زیستی و زندگی همراه با حقارت دو مقوله جدا از یکدیگر هستند، یادآور شد: هیچگاه نباید این دو را یکی دانست، این دو بحث به طور کامل جدا از هم هستند اگر چنانچه شخصی از وضعیت مالی مناسبی بهره مند است و در کنار فردی که از وضعیت مالی مناسبی برخوردار نیست زندگی کند این کار او نوعی هنر محسوب می شود.

عدم وابستگی به امور دنیوی مصداق ساده زیستی پیامبر(ص) است

حجت الاسلام حشمتی از پژوهشگران حوزه دین با تأکید بر اینکه پیامبر اکرم(ص) بسیار ساده زندگی می کردند، اظهار داشت: ساده زیستی و تواضع پیامبر(ص) به این معنا است که ایشان به دنیا و تعلقات آن هیچگونه دلبستگی نداشتند که این خود مصداق بارز ساده زیستی آن حضرت است.

حجت الاسلام محمدرضا حشمتی با اشاره به ساده زیستی پیامبر اکرم(ص)، اظهار داشت: ساده زیستی که یکی از مهمترین خصوصیات اخلاقی زندگی رسول گرامی اسلام (ص) است به معنایی که بیشتر افراد از ساده زیستی برداشت می کنند نیست، بلکه به این معنا است ایشان به دنیا و تعلقات آن دلبستگی نداشتند و خود را به ظواهر دنیا مشغول نمی کردند.

حجت الاسلام حشمتی در ادامه با تأکید بر عدم تعلق پیامبر اسلام(ص) به دنیا و ظواهر آن، تأکید کرد: با شناخت هر چه بیشتر سیره و خصوصیات اخلاقی پیامبر(ص)، می توانیم همان راهی که راه سعادت و کمال به سوی معبود جهان است برسیم ضمن اینکه به هیچ وجه خود را به دنیا متعلق ندانسته و نسبت به ظواهر دنیا بی تفاوت باشیم .

خوش خلقی از ویژگیهای بارز پیامبر اسلام(ص) است

عضو هیئت علمی مرکز مطالعات ادیان و مذاهب قم با بیان اینکه خوش خلقی یکی از ویژگیهای بارز در زندگی پیامبر اکرم(ص) است، گفت: خوش خلقی پیامبر در جذب اقشار مختلف به آن حضرت تأثیر به سزایی داشته است .

مهدی فرمانیان عضو هیئت علمی مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب قم، در مورد ویژگی های اخلاقی پیامبر(ص)، به ویژه خوش خلقی ایشان، اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام(ص)، در طول زندگی پرقدر و منزلت خویش، بهترین خصوصیات اخلاقی را بروز دادند و به همین علت نیز بهترین بنده خدا در روی زمین بود، یکی از ویژگیهایی که در وجود پیامبر به خوبی قابل لمس بود خوش خلقی و برخود نیکو با دیگران بود.

عضو هیئت علمی مرکز مطالعات ادیان و مذاهب قم با اشاره به گرمی برخورد پیامبر اکرم با دیگران، یادآور شد: یکی دیگر از مسائلی که در حسن خلق و خوش خلقی پیامبر(ص) می توان به آن اشاره داشت این است که عذر افراد را به راحتی می پذیرفتند حتی اگر به ایشان دروغ گفته می شد، در واقع ایشان هیچگاه کارهای مردم را نقد نمی کرد و گوش شنوای مردم و حلال مشکلات آنها بود.

عضو هیئت علمی مرکز مطالعات ادیان و مذاهب قم با اشاره به اینکه خصوصیات اخلاقی پیامبر(ص)، بهترین درس برای زندگی اجتماعی و فردی هر شخص است، اظهار داشت: با مطالعه در بخش اخلاقی و رفتاری پیامبر اعظم(ص)، در برخورد خود با دیگران می توانیم بهره کامل را از این خصوصیات داشته باشیم، فقط کافی است کمی از تکبر و غرور دوری کرده و خلقت همه انسانها را یکی بدانیم .

ساده زیستی پیامبر(ص) از جاذبه های اسلام است

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه ساده زیستی پیامبر(ص)، یکی از عوامل جذب افراد به اسلام است، اظهار داشت: پیامبر گرامی اسلام دارای ویژگیهای جامع و کاملی هستند، اما یکی از پرجاذبه ترین عواملی که دلهای مردم را مجذوب دین اسلام می کند، ساده زیستی پیامبر(ص) در زندگی فردی و اجتماعی است .

حجت الاسلام عباس اسکندری با بیان ویژگی هایی از ساده زیستی پیامبر(ص)، گفت: پیامبر گرامی اسلام از دانشی که خداوند در اختیارش نهاده بود بهره کامل را برد و در انجام دادن رسالت خود از هیچ تلاشی فرو گذار نبود و جامعه را به سمت تعالی سوق دادند در اینجا لازم است که به نکاتی از سادگی زندگی پیامبر(ص)، اشاراتی داشته باشیم.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه امام(ره) نمونه بارزی در الگوپذیری از رفتار پیامبر(ص) بود، اظهار داشت: در زمان معاصر می توانیم زندگی امام(ره)، را مثال بزنیم به این دلیل که ایشان ساده ترین شکل استفاده از امکانات موجود در زندگی را برای خود برگزیده بود و در اصل خصوصیات اخلاقی پیامبر را سرلوحه کار خویش قرار داده بود این عاملی برای موفقیت حضرت امام(ره)، محسوب می شود، ما نیز باید با آگاهی کامل از زندگی پیامبر رفتار این حضرت را مد نظر خود داشته باشیم تا بتوانیم هر چه بهتر از زندگی بهره ببریم و نزد خدا محبوب باشیم.

پایبندی به توحید مصداق بارز ساده زیستی پیامبر(ص) است

عضو هیئت علمی مرکز مطالعات ادیان و مذاهب قم با تأکید بر برخورداری پیامبر(ص) از ویژگیهای شاخص، اظهار داشت: پیامبر(ص) در زندگی خود به این مهم رسیده بودند که نهایت هستی در دنیا خالق هستی است و همین امر ساده زیستی پیامبر اکرم(ص) را تأیید می کند که بر اساس آن به مصرف کمتر توجه کرده و عنایت ویژه ای به کمال و نزدیکی به خالق هستی داشتند .

عضو هیئت علمی مرکز مطالعات ادیان و مذاهب قم با اشاره به ساده زیستی رسول اکرم(ص)، تصریح کرد: نکته اول در ساده زیستی پیامبر گرامی اسلام(ص) بر این است که ساده زیستی در زندگی ایشان چگونه برداشت می شود و بر چه اصولی استوار است، بر اساس آنچه در آثار تاریخی معنوی از سیره نبی اکرم(ص) بدست آمده است می توان دریافت که ساده زیستی آن حضرت توحید نابی است که منتهی به ویژگی برتر در زندگی حضرت شده است.

موحدیان گفت: وظیفه ما به عنوان یک مسلمان و پیرو راه پیامبر(ص)، در توسعه اخلاق برتر در زندگی این است که از مواهبی که خداوند برای ما در زمین قرار داده است به خوبی استفاده کنیم، در فلسفه آفرینش انسان از آنجایی که هدف از خلقت آدمی پایداری در این دنیا نیست، پس بنابراین همه آنچه که در اختیارش قرار دارد در رسیدن به هدف متعالی تری باید استفاده گردد.

هدف از بعثت پیامبر(ص) تحقق اخلاق در دین بوده است

عضو هیئت علمی گروه فلسفه دانشگاه ایلام با تأکید بر اینکه پیامبر اسلام(ص) برخوردار از ویژگیهای خاص و انسان کاملی است، اظهار داشت: خوش خلقی و به تعبیری اخلاق نیکو در رفتار و اخلاق ائمه معصومین(ع) فراوان دیده می شود، اما بهترین خصوصیات اخلاقی در وجود گرامی پیامبر اسلام(ص) است و آن حضرت خود، هدف از بعثت را تحقق اخلاق در دین می دانست .

وی با اشاره به محوریت اخلاق در جامعه، یادآور شد: فیلسوفان اخلاق و علمای دانشمند در زمینه اخلاق اساس و محور یک جامعه دینی را اخلاق می دانند، در حیطه گسترده مباحث اخلاقی در جامعه آگاهی، فهم و علم به مسائل اخلاقی بسیار لازم است در واقع تا علم و آگاهی به مسئله ای وجود نداشته باشد و تا مسئله ای به درستی درک و شناسایی نشود اساس و بنیاد خود را از دست می دهد این قضیه در مباحث اخلاقی صدق می یابد .

حسن قنبری با اشاره به اینکه تقویت مسائل اخلاقی در جامعه مسئله بسیار مهمی است، تصریح کرد: در حال حاضر با آگاهی مردم در همه زمینه های اخلاقی جامعه، همه مردم می دانند که پایه و اساس جامعه اسلامی اخلاق است، با توجه به اینکه نهایت کمال در پیامبر گرامی اسلام(ص) نمود دارد نه تنها همه افراد جامعه، بلکه همه نهادهای فرهنگی و دینی باید مسائل اخلاقی را با توجه به پیروی از پیامبر اکرم(ص) در جامعه تقویت کنند.

اخلاق پیامبر(ص) باید الگویی برای مسلمانان باشد

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات ادیان و مذاهب قم با اشاره به اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) نه تنها آموزگار انسانها است، بر ضرورت پیروی از اخلاق حسنه پیامبر تأکید کرد و گفت: مسلمانان باید از اخلاق و اعمال شایسته پیامبر اسلام (ص) پیروی کرده و با خلق نیک نمونه ای از مسلمانی واقعی باشند .

عضو هیئت علمی مرکز مطالعات ادیان و مذاهب قم با تأکید بر اینکه رفتار نبی اکرم(ص) بر همگان حجت است، یادآور شد: حجت رفتار پیامبر اسلام(ص) بر همگان واضح است، در ادیان مختلف هنگامی که شخصیتی برجسته وجود دارد مردم می توانند از وجود این شخصیت بهره برده و به آن اقتدا کنند، در دین اسلام نیز همین گونه است مسلمانان زمانی ایمان کامل می آورند که به پبامبر اقتدا کنند .

صادق نیا در ادامه افزود: بر اساس این پیش فرض اگر پیامبر(ص)، توانست به مراتبی برسد ما نیز می توانیم مانند او باشیم چرا که در روایات آمده است که روز قیامت هیچ چیزی مانند خوش خلقی سنجیده نمی شود، پیامبر اکرم(ص) در میان مردمی زندگی می کردند که دارای فرهنگی مرده بودند ایشان در میان این مردم شهره خوش خلقی بودند بنابراین ما نیز باید بتوانیم در دنیای امروز مانند پیامبر(ص) رفتار کنیم.

پیروی از اخلاق پیامبر(ص) نیازمند شناخت دقیق است

پژوهشگر پژوهشکده باقرالعلوم با تأکید بر ضرورت شناخت ابعاد وجودی پیامبر اکرم(ص) به صورت عمقی و ریشه ای، یادآور شد: پیامبر اکرم مصداق زیبایی اخلاقی در اسلام هستند و برای آنکه بتوان به خوبی و شایستگی ویژگیها و خصوصیات اخلاقی ایشان را الگو قرار داد، باید به شناختی عمیق از آن حضرت نائل شد .

محمد عمومی با تأکید بر ضرورت شناخت پیامبر خوش خلقی را یکی از ویژگیهای بارز و ارزشمند آن حضرت عنوان کرد و یادآور شد: در مرحله بعد از شناخت خصوصیات اخلاقی پیامبر(ص)، ابعاد خوش خلقی از نظر مفهومی باید مورد بررسی قرار گیرند تا مصداقهای آن دچار اشتباه نگردند تا بدانیم که آیا تبسم داشتن بر لب خوش خلقی محسوب می شود یا اینکه معنای عمیق تری دارد.

وی با اشاره به اینکه درون زیبا، و سیره و باطن نیک داشتن در بروز حسن خلق مؤثر است، تصریح کرد: با توجه به اینکه پیامبر اکرم(ص) درونی زیبا داشتند و بعد از شناخت این مطلب و روشن شدن قضیه، اراده و عزم مهم است هنگامی که شخص اراده و عزم می کند که پیامبر را الگوی خود قرار دهد آنگاه می تواند موفق باشد در واقع تا زمانی که اراده قوی وجود نداشته باشد کسی قادر نیست پیامبر را به عنوان الگو برای خود در نظر داشته باشد.

وی با اشاره به مرحله بعدی از شناخت خوش خلقی پیامبر(ص)، اظهار داشت: مسئله دیگری که در زمینه شناخت بعد خوش خلقی پیامبر الزامی است مسئله استمرار و یک نوع نظارت و در اصل مراقبت از این ویژگی است که در مراحل بالا بدست آمده است بکارگیری و بهره مندی از این صفت نیازمند استمرار و محافظت از آن است.

اخلاق پیامبر (ص) الگویی برای تدبر در دین اسلام است

عضو هیئت علمی مر کز مطالعات ادیان و مذاهب قم با تأکید بر اینکه حضرت محمد (ص) مظهر اخلاق و نمونه ارزشمندی برای مسلمانان هستند، گفت: خصوصیات اخلاقی پیامبر اسلام(ص)، نمونه بسیار خوبی برای مطالعه در شخصیت ایشان و ویژگیهای دین اسلام است تا طی آن با قدری تأمل و تدبر، نتایج این مطالعه سازنده فرهنگ زندگی امروز مسلمانان باشد .

عضو هیئت علمی مرکز مطالعات ادیان و مذاهب قم با اشاره به اینکه اخلاق پیامبران الهی از سوی پیامبر اسلام(ص) تکمیل شده است، یادآور شد: پیامبر بارها و بارها در قرآن به عنوان رحمت در اسلام خوانده شده است بنابراین فلسفه بعثت پیامبر(ص) علاوه بر اینکه ترویج کننده دین اسلام است مروج دین با توجه به مباحث اخلاقی نیز بوده و در واقع انتقال دهنده دین اسلام با جلوه های اخلاقی پیامبر اسلام است .

ملک مکان در ادامه با بیان اینکه پیامبر(ص) بسیار مهربان بود، گفت: علاوه بر اینکه پیامبر اکرم(ص) در برخورد با پیروان و یاران خویش بسیار خوش سخن و خوش برخورد بودند با دشمنان خود نیز تا آنجایی که به دین اسلام لطمه ای وارد نمی شد مهربان بودند این نمونه مناسبی برای بهره گیری از سجایای اخلاقی ایشان است که بهترین فرد در روی زمین اینگونه متواضع عمل می کند.

بهره گیری از اخلاق پیامبر(ص) موجب آشنایی با صفات خداوند می شود

عضو هیئت علمی مرکز مطالعات ادیان و مذاهب قم با بیان اینکه پیامبر اکرم(ص) نمونه و مظهر اخلاق در جامعه است، اظهار داشت: وظیفه هر مسلمان به عنوان پیرو پیامبر اکرم بهره گیری از از خصوصیات اخلاقی آن حضرت است تا به این ترتیب صفات ذات ربوبیت را به خوبی بشناسیم.

محمد نصیری عضو هیئت علمی مرکز مطالعات ادیان و مذاهب قم، مهر تصریح کرد: خصوصیات اخلاقی پیامبر گرامی اسلام(ص)، عبارت از رفتارها و گفتارهای ایشان در زندگی فردی و اجتماعی است، از منظر سیره تربیتی پیامبر اسلام گفتارهایی که در مقام تربیت انسانها از حضرت بازگو شده اهمیت بسیاری در تربیت نسلها دارد.

عضو هیئت علمی مرکز مطالعات ادیان و مذاهب قم با تأکید بر اینکه تاریخ اسلام ثبت کننده خصوصیات اخلاقی پیامبر اکرم(ص) است، تصریح کرد: در واقع عشق و علاقه مردم آن روز و انسانهای دنیای امروز به پیامبر بعد از گذشت 1400 سال به همین عامل ساده زیستی پیامبر مربوط می شود، امروز نیز همچنان در زندگی خویش از رفتار پیامبر بهره می بریم و در هیچ زمانی این خصوصیات تکراری و بی محتوا نخواهند بود.


    نظرات دیگران ( )

  •  RSS 

  • خانه

  • ارتباط با من
  • درباره من

  • پارسی بلاگ
  • درباره من

  • لوگوی وبلاگ

  • پیوندهای روزانه

  • فهرست موضوعی یادداشت ها

  • مطالب بایگانی شده

  • لوگوی دوستان من

  • اوقات شرعی

  • اشتراک در وبلاگ

  •